Sylabus
1. Historie a podoby vědecké metody a vliv techniky na vědeckou metodu (ZK). Filosofie a metodologie vědy – lze dělat vědu o vědě? (FJ) Slovo věda je podbarveno množstvím společensky podmíněných významů. Následkem toho pociťuje většina lidí potřebu vztáhnout se k vědě pokud možno jednoznačně: přináší pokrok / je cestou do pekel / objevuje pravdu / je institucí jako každá jiná / „krize“ / akademická půda. Každý obor však má svou metodiku, která více či méně souvisí s předmětem zkoumání, je v různých disciplínách a v různých dobách překvapivě odlišná. Co tvoří jednotu vědy? (MS)
2. Věda v antickém Řecku. Proč Řekové až na výjimky nevyvinuli vědu na novověký způsob, když všechno potřebné již „znali“? Geometrizace světa. Odkrytí problému neúplné indukce v empirických vědách (ZK, VH). V čem spočívají největší rozdíly mezi pozicí vědců období antiky a novověku, potažmo naší současnou vědou? Jsou nějaké vědecké metody současnosti v antice z principu nemyslitelné?
3. Renesance, Bacon, Galileo, Descartes, Newton. Rozhodující myšlenky pro ustavení novověké vědy (VH). Indukce a matematizace, mechanomorfní metafora, formalizace fyziky (ZK).
4. Co pro vědu znamená matematika? Je matematika jazykem pravdy nebo spíše užitečným nástrojem? Matematické modely (FJ).
5. Kauzalita / empirismus (Hume). Kant: Je možná „čistá“ přírodní věda? Jefferson: vědecká metodologie (MS).
6. Pozitivismus a neopozitivismus. Problémy verifikace - analogie problému neúplné indukce. Jak se opřít o pozorování a experiment. Nebo vidíme jenom to, co jsme již očekávali? (MS) Princip kompozicionality (ZK).
7. Pragmatismus a instrumentalismus. Hledání nové vědy bez metafyzických předpokladů (MS, VH).
8. Role statistiky v současné vědě (FJ). Předpoklady použití statistiky a kvantifikace pojmu informace. Vypovídají počítačové programy „pravdu“ o světě? Kybernetická metafora. (ZK)
9. Husserl (MS), Heidegger (FJ). Návrat k jevům a „věcem samým“, pokus založit fenomenologii jako vědeckou metodu. Hermeneutika (VH) Je Heideggerova kritika vědy spravedlivá? (ZK)
10. Popper: Problém vědeckých teorií, jejich verifikace a falzifikace. Jaký je vztah mezi růstem vědeckého poznání a růstem vzdělanosti? Jak lze vytvářet pravdivé biologické teorie (MS). Darwin a darwinismus podle Poppera (FJ).
11. Strukturalismus a jeho aplikace v různých vědních oborech (VH). Jazyk, znak, diference, význam. Jazyková metafora odkrývání jazykových struktur.
12. Kuhn (VH), Lakatos. Historický a sociologický pohled na vědu (MS). Feyerabend. Jak je otázka po metodologii vědy v době postmoderního myšlení důležitá? (MS) Může být věda důležitá pro postmoderní myšlení? V Portmannově jménu. Lze být věrný jevům a tvořit vědecké teorie? (FJ) |